Translate

miercuri, 8 aprilie 2009

Anecdota media. Inca putem sa "ne radem"

Publicul influenteaza politica ziarelor sau doar presa are influenta asupra opiniei publice? Ciudat e ca inca de acum o suta si ceva de ani, specialistii considerau amandoua variantele valabile, viabile si practicate.

Aveti mai jos o anecdota relatata de Rollo Odgen in "Atlantic Monthly" in anul 1906, despre o scrisoare pe care Wendell Phillips, un celebru militant abolotionist cu o sustinuta activitate publicistica la vremea respectiva, o dadea spre publicare unui ziar din Boston.

"Redactorul a spus:
- Domnule Phillips, este o scrisoare foarte buna si interesanta si o voi publica bucuros, dar as vrea sa fiti de acord sa eliminam ultimul paragraf.
- Respectivul paragraf este ratiunea intregii scrisori, a raspuns Phillips. Fara el, aceasta n-ar avea nici o semnificatie!
- Inteleg, a replicat editorul, si aveti dreptate! Sint intru totul de acord cu dumneavoastra. Totusi, astfel de lucruri nu se spun public. Dar, daca insistati, voi publica scrisoarea asa cum este.

Scrisoarea a fost publicata in dimineata urmatoare si a fost insotita de o nota editoriala in care se afirma ca este de neinteles faptul ca o minte atat de stralucita ca a autorului ei poate face afirmatii atat de absurde ca acelea din ultimul paragraf."

Cu plecaciune in fata publicului si in fata politicii editoriale a publicatiilor. E un fel de "in stilul lui Caragiale" povestea. Oricat timp ar trece, tot actuala este!

Anecdota preluata din "Cristalizarea opiniei publice", Edward Bernays, ed Comunicare.ro, 2003, Bucuresti (pag 85, pentru curiosi)

Niciun comentariu: